چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

نصرت موحدی : شگفتا که ما خود در همین خلقت شگفت خویش، هم ذره ‌ایم و هم خورشید، هم قطره‌ایم و هم کوزه در دریا و مأمور موفقیتیم که این بار گران و سنگین را که مملو از تناقض است تا آخر بکشیم.

 ولی باید بدانیم عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم کوچک و حقیر بماند و این آگاهی شرط ادامه زندگی شرافتمندانه است و امروز را با شناخت دیروز باید سنجیدو فردا را باید با چشم نگران و باز نگاه کرد.

روی کره زمین، در سرزمینی به نام ایران زندگی می‌کنیم که در معرض سرنوشت‌های خاص قرار گرفته است.در شهری زندگی می‌کنیم به نام «بم» که نزدیک به 2هزار سال، ادامه تمدن و ویژگی‌های فرهنگی و سنتی خود را محفوظ می‌دارد و یکی از شاخص‌های تمدن بزرگ، میهمان‌نوازی مردمش است.

در سرزمینی زندگی می‌کنیم که هیچ‌گاه از حضور مؤثر در صحنه حوادث جهان بر کنار نبوده است. به همین دلیل به طور چشمگیر و غیر قابل وصف تمام جهانیان به نام «جامعه متحد بشریت» به سوی بازماندگان زلزله شتافتند و از هیچ‌گونه مدد و یاری دریغ نکردند. باید بدانیم نسل‌ها می‌آیند و زندگی می‌کنند و می‌روند، آنچه بر جای می‌ماند، یادگارهای حاصل از فعالیت مغز و بازوی آنهاست که شایستگی بر جای ماندن داشته باشد.پس گام‌ها را تند بردارید، آستین‌ها را بالا زنید، «ارگ و شهر» را بسازید که از آثار تمدن، فرهنگ و تاریخ ماست.

تاریخ را زنده نماییم و تاریخ و تمدن گذشته ایران را با دید تازه و علمی ودقیق به مطالعه بگذاریم و از جریان‌های خوب وبد آن پند بگیریم.برای حفظ ایرانیت تلاش و با کم‌کاری و ریا برخورد کنیم. «بم» را بسازید که زادگاه خوشنام نیاکان شماست، آن را بسازید که عزیزان شما در سینه‌اش دفن‌اند و جایگاه پرورش شماست. لباس‌های سیاه را از تن بیرون آورید زیرا ما در طبیعت، رنگی به نام «سیاه»‌نداریم. رنگ‌های طبیعت زیباست و سبز و سفید و قرمز است و سپس آبی و ارغوانی، نه سیاه. رنگ پرچم پرافتخار ما، سبز و سفید و قرمز است.

 به افکار و ایده‌های قربانیان و از دست رفتگان خود، که همانا نماد وطن دوستی بوده احترام بگذارید و بمی بسازید که آنان در زمان خود در آن زندگی می‌کرده‌اند، سر سبز و شاد و خرم و پذیرای سیاحتگری که یار شما در حادثه تلخ زلزله بوده و دوستی آنان را لمس کرده‌اید، باشید. دوستانی با وفا و حق‌شناس که معرف آنها پیر با افتخاری به نام ارگ و میهمان‌نوازی نیاکان و پدران شما بوده است.برای جاودانگی و سرسبزی «بم» و سربلندی «ارگش» بکوشید.

به امید روزی که نوجوانان «بم» در اطراف کلاه فرنگی با شادمانی و نشاط دست‌ها را حلقه زده، سازندگی را آنچنان بلند بخوانند که صدایشان در شهر طنین‌اندازد و همه بمی‌ها شادمانه به پاخیزند و این سرود موفقیت را با احترام بخوانند.

 سپس مژده دهند که بم، هم سرسبز است و هم آباد و ارگ با بلندای همیشگی‌اش جاودانه ایستاده و چون همیشه طلوع و غروب و خورشیدش را می‌نگرد و سمبلی بزرگ و شاخص برای جاده ابریشم است.

کد خبر 40091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز